Μελέτη χαρακτηριστικής καμπύλης αντιστάτη (Νόμος
του Ohm) με τη χρήση αισθητήρων Multilog
Για τον καθηγητή
ΤΑΞΗ: Β΄ Λυκείου Γενικής Παιδείας
ΛΟΓIΣΜIΚΟ: DB Lab 3.2 (Multilog)
ΣΤΟΧΟI: Να αντιληφθούν οι μαθητές:
1. Με ποιον τρόπο μπορεί να πραγματοποιηθεί διάταξη με την οποία λαμβάνουμε τη
χαρακτηριστική καμπύλη αντιστάτη με τη βοήθεια αισθητήρων.
2. Πώς μεταβάλλεται το ρεύμα που διαρρέει έναν αντιστάτη σε συνάρτηση με την τάση
στα άκρα του ( Νόμος του Ohm)
3. Να μπορούν να μελετούν το διάγραμμα της χαρακτηριστικής καμπύλης του
αντιστάτη και να υπολογίζουν από αυτό την αντίσταση.
Απαιτούμενα όργανα
Αντιστάτης αντίστασης R (π.χ.
10Ω)
Πηγή Συνεχούς Ρεύματος μεταβαλλόμενης
τάσης
Αισθητήρες έντασης και τάσης Multilog
Συσκευή Multilog
Καλώδια για τις συνδέσεις
Το κύκλωμα
ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ
Βήμα 1ο
Ανοίγουμε τη συσκευή Multilog (“On”) και
μπαίνουμε στο πρόγραμμα DB Lab 3.2.
Στον Πίνακα Ελέγχου δηλώνουμε στην Είσοδο 1 τον αισθητήρα της τάσης
και στην Είσοδο 2 τον αισθητήρα του ρεύματος
Παρατήρηση: Στην Είσοδο 1 δηλώνουμε
πάντα την ανεξάρτητη μεταβλητή ώστε αυτή να είναι ο άξονας των x.
Δείγματα: 10
Ρυθμός: 1/10s
Δηλαδή θα λαμβάνουμε κάθε 10s μία μέτρηση και
σύνολο 10 μετρήσεις. Επομένως το πείραμά μας θα διαρκέσεις 100s.
Βήμα 2ο
Δίνουμε την τιμή μηδέν στην τάση και πατάμε τη Λήψη Δεδομένων. Στο
διάγραμμα καταγράφεται η πρώτη μέτρηση. Αμέσως πατάμε το εικονίδιο ΧΥ , ώστε να έχουμε διάγραμμα Τάσης – Έντασης και
ανεβάζουμε λίγο την τάση. Εντός 10s καταγράφεται το δεύτερο σημείο. Ανεβάζουμε
κι άλλο την τάση του τροφοδοτικού και παίρνουμε το τρίτο σημείο κ.ο.κ., μέχρι
να πάρουμε και τη δέκατη μέτρηση.
Παρατήρηση: Αν οι
μετρήσεις μας κρίνονται λίγες, μπορούμε να επαναλάβουμε το πείραμα αυξάνοντας
τον αριθμό των Δειγμάτων από 10 σε 20.
Βήμα 3ο
Επεξεργαζόμαστε το διάγραμμα που λάβαμε
ως εξής:
1.
Από το μενού Προβολή επιλέγουμε Οθόνη
Σύμβολο
(ή άλλο που επιθυμούμε). Με τον τρόπο αυτό εμφανίζονται
τονισμένες οι μετρήσεις μας.
2.
Από το ίδιο παράθυρο επιλέγουμε Πλέγμα.
3.
Πατάμε ΟΚ
Από το μενού Προβολή επιλέγουμε ΚλίμακαΤάση
Ελάχιστο
0 (μηδέν), ώστε η
κλίμακα του ρεύματος να ξεκινάει από το μηδέν
ΟΚ
Βήμα 4ο
Από το μενού Ανάλυση επιλέγουμε Γραμμική
Παλινδρόμηση, οπότε εμφανίζεται στο διάγραμμα η βέλτιστη ευθεία που
προκύπτει από τις μετρήσεις.
Στο κάτω μέρος της οθόνης εμφανίζεται η
εξίσωση της ευθείας αυτής.
Η κλίση της δίνει την αντίσταση του
αντιστάτη.
Βήμα 5ο
Εκτυπώνουμε το διάγραμμα, το
φωτοτυπούμε και το μοιράζουμε στους μαθητές.
Γιάννης Γαϊσίδης |
Φυσικός |
ΕΚΦΕ ΧΙΟΥ |